Effektivisera det digitala kundmötet

Många föreläsare idag har stort fokus på kundmötet och vårdande av kundrelationer. Man pratar om vilka delar av det mänskliga beteendet som påverkar våra uppfattningar om varandra, och huruvida kroppsspråk, röst eller våra blickar är det mest avgörande i kommunikationen. Men något som jag saknar är ett bättre fokus på det digitala kundmötet.

Allt mer digitaliseras
Allt mer digitaliseras idag, och både affärer och relationer skapas online, via länkade möten, konferenser över telefon och Skype, via mail m.m. Vi går mot att bli allt mer globala och oberoende av tid och rum för att dela produkter och tjänster mellan varandra. I denna transformation skulle jag gärna se att man riktar fokus ett tag mot hur man ska jobba med CRM online och vilka möjligheter som finns att automatisera via smarta affärssystem.

I alla kundrelationer finns det ett par specifika mätpunkter som jag anser att man bör sträva mot idag, kanske mer än andra. Nedan får ni därför tips om sådant som kan effektiviserar avsevärt med hjälp av digitaliseringen.

  • Historikfunktioner ger bättre kundresa
    Ett CRM-system som inte arbetar med att lagra historik från de kontaktpunkter man har haft med kund är dömt att misslyckas. Om man vill skräddarsy kundens upplevelse måste man snabbt kunna läsa in sig på kundens historia i företaget och möta upp kunden där den befinner sig just nu.
  • Automatiska påminnelser
    Med ett bra system kan man också automatisera kundkontakt så att man inte kan ”skylla ifrån sig” på att man glömt att följa upp sin kund med jämna mellanrum. Om inte du tar kontakt med kunden så kommer konkurrenten att göra det.
  • Onlinekoppling till fakturasystem
    Missa risken för att skicka felaktiga fakturor genom att automatisera det du gör och specificera det in i den detaljnivå att kunden inte kan missuppfatta det. Alla som någonsin hamnat i en tvist om faktura med en kund vet att det är ett helvete för företagsryktet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *